Czy ubezpieczenie OC/AC można ująć w kosztach działalności firmy?

Prowadząc działalność gospodarczą, ciężko obejść się bez samochodu. Bardzo często zresztą mamy ich w firmie więcej – wszystko to zależy od profilu jej działalności i jej wielkości. Pojazdy generują za sobą różne koszty. Mówimy tu o paliwie, serwisach czy naprawach. Ale jest jeszcze jeden koszt, o którym nie możemy zapominać. Chodzi tu o ubezpieczenie pojazdów. Zarówno to obowiązkowe jak i dodatkowe AC, NNW. Dla osób prowadzących swoją firmę, bardzo istotne będzie ustalenie, czy koszty jakie ponosimy płacąc za ubezpieczenie możemy ująć jako koszty prowadzenia firmy. Postaramy się to wyjaśnić.

Przepisy związane z księgowością, mówią nam, że ubezpieczenie samochodu firmowego, można jak najbardziej ująć w kosztach firmy. Jednakże dużo zależy tu od rodzaju pojazdu. Gdy mówimy o samochodach ciężarowych koszty ubezpieczenia możemy wliczyć w działalność w całości. Natomiast jeśli chodzi o samochody osobowe, to zależy to od rodzaju polisy. I tak, gdy mówimy o polisie OC i NNW to sytuacja jest tu klarowna – w całości możemy je zaliczyć do kosztów prowadzenia naszej działalności. Sprawa nieco bardziej komplikuje się, gdy mamy do czynienia z  nie obowiązkowym ubezpieczeniem czyli AC. W ustawie znajdziemy następujący artykuł:

“Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”

Zwróćmy tu uwagę na kwotę 150 000 zł. Jeżeli wartość samochodu nie przekracza tej kwoty, całkowite koszty ubezpieczenia mogą zostać wliczone w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli wartość pojazdu przekracza 150 000 zł to w koszty prowadzenia firmy może być ujęta tylko wartość proporcjonalna do wysokości 150 000 zł.

Na pewno fakt iż ubezpieczenie może być wliczone w koszty działalności firmy jest bardzo dobrą wiadomością dla każdego kto takową działalność prowadzi. Warto też wykupić takie ubezpieczenie, gdyż może się ono w przyszłości bardzo nam przydać. Tym bardziej, że zakres ubezpieczenia jest coraz większy. Prowadząc firmę, warto mieć np wykupioną polisę, która gwarantuje nam darmowe holowanie naszego pojazdu. W podróży może się bowiem zdarzyć wszystko i nasz pojazd może nam odmówić posłuszeństwa. Polisa z holowaniem, może nas ustrzec przed sporymi kosztami. Część z firm ubezpieczeniowych, oferuje nam polisę która oferuje holowanie i pomoc drogową na terenie całej Europy. Jeśli więc jest nam potrzebna laweta Hamburg Polska, spokojnie możemy skorzystać z usługi firmy, która nam przetransportuje nasz uszkodzony pojazd do naszego kraju.

Posted in Biznes.

Poruszamy kwestie związane ze zbyt niską wartością kwoty wolnej od podatku, publikujemy aktualności na temat projektu jej podwyższenia oraz udostępniamy porady podatkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Commentluv