Jakie są koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej?

Każda osoba, która chce założyć działalność gospodarczą, na pewno zdaje sobie sprawę z tego, że będzie musiała uzupełnić kilka „papierków” i odwiedzić kilka urzędów. Ale nie do końca wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że należy w związku z tym ponieść pewne koszty. I to wcale nie są one takie niskie.

Pierwszym krokiem jaki musimy zrobić, zakładając firm, jest rejestracja. Jeżeli zakładamy jednoosobową działalność lub spółkę cywilną, rejestrujemy ją na formularzu CEIDG-1. Wniosek ten, jest równocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru podmiotów gospodarczych (REGON), oświadczeniem o formie opodatkowania podatkiem dochodowym, a także zgłoszeniem identyfikacyjnym do naczelnika Urzędu Skarbowego (NIP). W związku z tą rejestracją, nie ponosimy żadnych kosztów. Natomiast jeżeli otwieramy spółkę prawa handlowego, koszów już nie unikniemy Albowiem wpis do Krajowego Rejestru Sądowego kosztuje nas 500 zł, a wpis do Monitora Sądowego i Gospodarczego to kolejne 100 zł.

Jeżeli przedsiębiorca będzie podatnikiem VAT, musi złożyć do Urzędu Skarbowego formularz rejestracyjny VAT-R. Na całe szczęście rejestracja jest bezpłatna. Jednakże jeżeli chcemy uzyskać potwierdzenie zgłoszenia, musimy liczyć się z kosztami w wysokości 170 zł.

Dużo wyższe koszty poniosą ci, którzy zakładają spółkę. Albowiem od umowy oraz aktu założycielskiego należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Stawka podatku od umowy wynosi 0.5%, a podstawą do jego wyliczenia, jest wartość wkładów wniesionych do spółki. Oczywiście należy także zapłacić notariuszowi za sam przygotowanie aktu notarialnego. Poszczególni notariusze mają różne stawki, jednakże ich wysokość nie może przekraczać. Warto więc poszukać takiego, które skasuje nas najmniej.

Trudno prowadzić działalność, jeżeli nie mamy założonego konta w banku. A niestety takie otwarcie rachunku kosztuje. Kwota ta jest jednak różna, w zależności od banku, więc i tutaj musimy poszukać tego, który będzie nam najbardziej odpowiadał. Podobnie sprawa wygląda jeśli chodzi o pieczątkę. Chociaż nie jest ona prawnie wymagana, to jednak często bywa niezbędna. Koszt pieczątki to około 30 zł.

Oczywiście wymienione koszty, wynikają tylko z przepisów prawnych lub zwyczajowych. Jednakże osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą, musi zdawać sobie sprawę z tego, że kupić do firmy sprzęt (komputery, meble, materiały biurowe), czasami należy wynająć loka, kupić licencję itp. Jeżeli więc chcemy założyć własną firmę, przygotujmy się że będzie do tego potrzebna pewna kwota i warto ją mieć na swoim koncie.

Posted in Inne.

KWOP.pl

Poruszamy kwestie związane ze zbyt niską wartością kwoty wolnej od podatku, publikujemy aktualności na temat projektu jej podwyższenia oraz udostępniamy porady podatkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Commentluv