Zamknięcie działalności gospodarczej

0
9

Podczas prowadzenia działalności gospodarczej, mogą stać się przeróżne rzeczy. W związku z tym może też zdarzyć się sytuacja, która spowoduje że nasz biznes będziemy musieli zakończyć. A może już nie będzie nam się chciało być biznesmenem i postanowimy przejść na zasłużony odpoczynek. Co w takim wypadku musimy zrobić? Jakie czynności są niezbędne do zakończenia działalności gospodarczej? Poniżej podamy kilka najbardziej istotnych wskazówek.
Podstawowym krokiem który należy zrobić w czasie zamykania jednoosobowej działalności gospodarczej, jest złożenie w odpowiednim Urzędzie Miasta lub Urzędzie Gminy wniosku CEIDG – 1, w którym prosimy o wykreślenie danej firmy z CEIDG. Wniosek taki można złożyć osobiście w odpowiednim urzędzie, możemy go przesłać pocztą – w tym wypadku podpis pod wnioskiem, musi potwierdzić notariusz, lub też wniosek możemy złożyć za pośrednictwem strony internetowej ceidg.gov.pl. Co ważne, składając taki wniosek, automatycznie „informujemy” Urząd Skarbowy, że działalność jest zakończona, więc nie musimy wysyłać oddzielnej informacji do skarbówki.

Gdy złożyliśmy już formularz CEIDG – 1, możemy wyrejestrować firmę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Informację taką składamy wypełniając druk ZWPA, dzięki czemu zostaniemy wyrejestrowani z ZUS jako płatnik składek. Powinniśmy też uzupełnić druk ZUS ZWUA, aby wyrejestrować się z ubezpieczeń.
Niezmiernie istotne w czasie procesu zakończenia jednoosobowej działalności gospodarczej, jest wykonanie spisu z natury. Nie ma jakiegoś specjalnego formularza, który służy do tej czynności. Muszą w nim jednak znajdować się wszystkie dane, które są określone w przepisach. Podczas wykonywania spisu z natury, musimy pamiętać aby umieścić w nim towary, produkty surowce itp. Na jego podstawie możemy więc określić wartość zarówno majątku, jak i towarów. Takowy spis musimy wykonać także wtedy, gdy biznesmen nie posiada żadnych towarów.

Jeżeli podatnik prowadzący firmę, był zarejestrowany jako podatnik VAT, nie może on zapomnieć o poinformowaniu skarbówki, że firma przestaje istnieć i zostaną zaprzestane czynności opodatkowane tym podatkiem. W tym celu należy wypełnić deklarację VAT-Z. Oczywiście biznesem zamykający swoją działalność, musi się z VAT, rozliczyć.
Osoba kończąca działalność gospodarczą, nie powinna zapomnieć o wpłacie zaliczki na podatek dochodowy. Należy to zrobić do 20 dnia miesiąca lub kwartału (zależy to jak rozliczał się przedsiębiorca), w którym nastąpiło zamknięcie biznesu.
Jak widzimy, zakończenie działalności gospodarczej wymaga od nas wykonania wielu czynności i wypełnienia wielu formularzy. Wszystkie czynności musimy wykonać z należytą starannością, aby później nikt się „nie przyczepił”, że zapomnieliśmy o czymś lub wykonaliśmy coś w niewłaściwy sposób.

Jak wynika z powyższego, likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej jest możliwa. Zamknięcie działalności przedsiębiorca powinien rozpocząć od złożenia wniosku do CEIDG, następnie powinien wyrejestrować się z ZUS i z VAT (jeżeli był podatnikiem VAT). Niezbędne będzie również sporządzenie spisów z natury w celu odpowiedniego rozliczenia się z podatków.

Skomentuj artykuł